top of page

פוסטים אחרונים:

או: אני רוצה לקבל עדכונים על מאמרים חדשים במגזין

שלחי לי תחתונים וגופיות

הנרשמים יקבלו את המדריך המלא והמקיף לדפי נחיתה. המדריך כולל מעל 60 עמודי תוכן והמלצות!
אני מתחייבת לא לשלוח לכם ספאם או להעביר את המייל שלכם לגורם חיצוני.
ההרשמה היא לעדכונים על פוסטים חדשים המתפרסמים אחת לשבוע לכל היותר.

  • Admin

מה עדיף? לבנות אתר חדש או לשפץ אתר ישן?

ישנם בעלי עסקים רבים שיש להם אתר ותיק יחסית ומרגישים שהם לא כבר לא מרוצים ממנו. העיצוב התיישן, האתר מקרטע, מסורבל וקשה לתפעול או שפשוט לא מביא תוצאות. מחליטים שהגיע הזמן לשינוי ומתלבטים האם לבנות אתר חדש או לשפץ את האתר הקיים שלהם, הם מתייעצים רבות עם בעלי מקצוע (בעיקר ברשת, אבל לא רק) ולרוב יקבלו המלצה לבנות אתר חדש. אחרי אין סוף דיונים בנושא החלטתי שזה נושא שחשוב לי מאוד להקדיש לו פוסט בבלוג.



שיפור אתק קיים

אז בואו נתחיל מהשלב הראשון:


למה בכלל עולה המחשבה על שיפוץ או הקמת אתר חדש?

הנה הסיבות העקריות שפגשתי עד כה:

  • האתר לא מביא תוצאות- יכול להיות שהאתר שלנו נראה מצויין כלפי חוץ, אבל חוץ מלהתעסק בו בשלב בנייתו לא כל כך נגענו בו מאז ונראה שהוא שוכב לו בפינת האינטרנט ומחכה לניסים ונפלאות. אנחנו לא מקבלים מספיק פניות מהאתר, הוא נמצא הרחק הרחק בתחתית הרשימה של התוצאות בגוגל וברור לנו שמשהו לא עובד, רק לא כל כך ברור מה. אז אולי פשוט נבנה אתר חדש וזהו.

  • העיצוב של האתר מיושן - לפעמים הנראות עצמה עושה לנו חשק לחדש, אבל לא כל כך ברור מה אנחנו רוצים, מה שבטוח זה לא את האתר הזה שלנו, אז מתחילים לטייל ברשת, לראות את הטרנד התורן בעיצוב אתרים ומחליטים- זה הזמן להתחיל לעבוד על אתר עם עיצוב חדש.

  • האתר מורכב ומסובך במאחורי הקלעים שלו - זה קורה יותר לאתרי וורדפרס מאתרי ויקס או שירותים דומים, אבל יכול גם לקרות לויקסים שביניכם. יש לנו המון תוספים, עדכון של כל אלמנט קטן גורר איתו שינויים שלא רצינו ולא ציפינו, יש פלאגינים שכבר אין להם תמיכה או שמתנגשים אחד עם השני, אולי חלק מהדברים כתובים בקוד שאין לנו את היכולת או הידע לעשות בהם תיקונים.

  • אתם לא באמת יודעים לתפעל את האתר - הרבה פעמים בעלי עסק מחזיקים אתרים שפשוט אין להם שום ידע או יכולת לעדכן, להוסיף תוכן או לעשות בו שינויים. בעלי האתר חייבים להכיר את האתר שלהם לעומק: איך מעדכנים טקסט, איך מורידים או מוסיפים עמוד, איך מזיזים כפתור וכך הלאה. אתר שבעליו לא יודע לעדכן אותו (גם אם משלם תמיכה בעלות חודשית לבונה האתר) הוא אתר שנזנח ולא מתעדכן, הוא הופך להיות פחות רלוונטי ופחות אטרקטיבי עבורכם כמי שאמור להשתמש בו ועבור הלקוחות שלכם. אם בעלי האתר לא היו מספיק מעורבים בשלב בניית האתר, לא מחזיקים בסיסמאות או לא עברו הדרכה ראויה לתפעול האתר - הם לא ידעו להשתמש בו ככלי לשיווק שלהם ולכן במהרה הוא יהפוך לפחות רלוונטי עבורם, מה שיגרום להם לשלם למישהו על כל שינוי ועדכון או לצאת לשוק ולחפש חלופות.


הסיבות האלה ואחרות גורמות לנו לא פעם לחשוב על הצורך בבניית אתר חדש, אבל תמיד עולה השאלה האם עדיף דווקא לתקן ולשפר את האתר הקיים או להקים אתר חדש. מי מכם שילך להתייעץ על כך עם בעלי מקצוע בתחום כמעט תמיד תקבלו את התשובה שעדיף לבנות אתר חדש.


אבל למה בתכלס זו התשובה הכי נפוצה?

זה הרבה יותר קל

לפעמים אתרים שעוברים ''הרבה ידיים'' או מתופעלים על ידי גורמים שפחות מנוסים בתחום יוצרים בלאגן מאחורי הקלעים של האתר, בין אם זה הוספת הרבה תוספים המתנגשים זה עם זה, בין אם זה הוספת אלמנטים שאין בהם צורך באתר (או היה בעבר וכעת פחות), אם זה פחות עדכונים לתוספים, למערכת ולתבנית (רלוונטי לאתרי וורדפרס בעיקר). אבל לא רק תוספות מיותרות: אתרים שנבנו על ידי מפתח בשילוב הרבה קוד ייחודי מקשים על ביצוע שינויים, חוסר בהזנת תיאורי עמודים, תמונות וכו מפריעים לאינדוקס אופטימלי על ידי גוגל ויש עוד שלל דברים ותופעות שיכולים לצוץ באתר וותיק שלא תוחזק או טופל כראוי. אתר כזה, לפני תחילת ביצוע השינויים בו צריך לעבור ניתוח מעמיק וזיהוי של מרבית הבעיות (כלל הניתן) הקיימות בו - לדרג אותן לפי סדר חשיבות, לתקן אותן ורק אז להתחיל לבצע שידורג ושיפור של יתר הדברים שרוצים לשנות (לדוגמא תוכן, נראות וכו). עבודה כזו שמתחילה ממש מהליבה של האתר לפעמים יכולה להיות מאוד מורכבת ודורשת ניסיון רב בתחום, על מנת לא לשבש את האתר ובאמת להביא אותו לנקודת פתיחה טובה יותר.


בואו נשים את הדברים על השולחן, זה הרבה יותר קל לבנות אתר חדש מללכת ולתקן את הבעיות באתר הישן. גם אם אתם עושים את זה בעצמכם ובטח אם אתם פונים לשם כך לבעל מקצוע אחר. כשבונים אתר חדש יש תהליך ברור של מה עושים, פחות רלוונטי לנו מה היה קודם- מתחילים מחדש: אפיון חדש, עיצוב חדש, תוכן חדש ויאללה יצאנו לדרך. הדבר דורש מחשבה אבל לא יותר מידי עבודה קשה על האתר וגם עבורכם כלקוחות מדובר לרוב בחוויה מהנה של התחדשות וצמיחה עסקית.


זה יותר משתלם כלכלית לבוני אתרים

לכל מי שבונה אתרים יש מחירון די קבוע לעבודה שלו שמשתנה לפי סוגי האתר, הפלטפורמה, דרישות הלקוח וכו. אבל כמו שאמרנו בסעיף הקודם- לכל אתר כזה יש תהליך די מובנה של עבודה, זמן ההשקעה הדרוש לכל שלב בתהליך גם ידוע (פחות או יותר) ויש סטנדרט מסויים של מחיר לבניית אתרים מסוגים שונים. באתר קיים זה קצת כמו להכנס למוסך עם רכב שעושה רעש מוזר, עד שלא נפתח ונסתכל פנימה לא נדע אם צריך להחליף סתם רצועה או את כל המנוע.


בנוסף, בכל מה שקשור למשל לאתרי וורדפרס יש גם את עניין התחזוקת אתר - הרבה מבוני האתרים יגבו מכם תשלום קבוע על תחזוקה חודשית. תחזוקה זו מיועדת לרוב לתחזוקה טכנית ופחות לעדכוני תוכן על פי צרכי הלקוח, אבל זה גם יכול להשתנות בין ספק לספק.

בגדול, תחזוקת אתר נועדה לשרת האחסון עצמו ולטיפול בתקלות, עדכוני מערכת, תוספים וגיבויים.


כשמדובר על שיפור של אתר קיים, לא תמיד הלקוח ירצה את התחזוקה בעלות החודשית, קשה מאוד לתמחר פרויקט כזה כי הרבה פעמים תוך כדי תנועה דברים צצים. מצד שני גם יש מצבים בהם השיפור דורש כמה שינויים קלים, שהתמחור עליהם הוא נמוך יותר מבניית אתר ולכן פחות משתלם.


בשורה התחתונה - לרוב זה קל יותר לבנות אתר חדש, גם לכם וגם לבעלי המקצוע בתחום, אבל זה לא תמיד הפתרון הנכון. אני הרבה פעמים מדמה את זה לבית ישן שיש לו בעיית אינסטלציה או חשמל למשל ובעל העסק יגיד לכם - עזבו, הבית הזה גרוע, עדיף לשטח אותו ולבנות חדש. הרי לא תמהרו לעשות את זה בבית, אז למה באתר כן?





אז הנה כמה סיבות למה לא כדאי למהר לבנות אתר חדש

למה לא כדאי לבנות אתר חדש?

יש לנו אוצר של ידע ביד

אתר הוא כמו תינוק, הוא נולד כלוח ריק, אבל עם כל פעולה הוא צובר המון המון מידע שיכול לשמש אותנו לפני קבלת החלטות והעלאת השערות. להרחבה תוכלו לקרוא על כך כאן.

אז לפני שממהרים לבנות אתר חדש, חשוב להבין שיש משמעות לוותק והמידע שהאתר שלנו צבר עד כה, לפעמים ניתוח והבנת הנתונים יכולים לעזור לנו לעשות שינויים קלים באתר במקום לבנות אתר חדש. באתר חדש תצטרכו קודם כל לבנות ואז להתחיל לאסוף נתונים מאפס ורק אז לעשות מקצה שיפורים. מדובר בפערי זמן וכסף שיכולים להיות מיותרים לחלוטין.


גם אם לא אספתם עד היום נתונים באתר הקיים שלכם, אפשר לתת לאתר הזדמנות נוספת התחיל לאסוף נתונים למשך זמן קצר ולחפש הזדמנויות לשיפורים מהירים. אבחון מעמיק של האתר יעזור לכם למצוא פתרונות נקודתיים ומהירים, אבל בעיקר כדי למדוד את ביצועי האתר תוך כדי תנועה ואת השפעת השינויים שלכם בזמן אמת.


מיתוג

המיתוג שלכם, בין אם מיתוג של תוכן, שפה או מיתוג גרפי זה משהו שכבר מזוהה איתכם, לרוב בניית אתר דורשת גם עדכון של המיתוג. קשה יותר למדוד השפעה של מיתוג, לכן פה אין דרך קלה לדעת מראש האם המיתוג החדש יסייע למותג ולביצועי האתר או יזיק להם. חשוב לקחת את זה בחשבון כששוקלים לשנות את הכל. בין אם תחליטו לעדכן באתר קיים או בין אם תחליטו להקים אתר חדש לחלוטין, ממליצה לנטר את השפעת המותג שלכם על הלקוחות ולעשות בחירה מושכלת של רמת השינוי שרוצים לעשות. אפשר למשל לפנות ללקוחות (דווקא אליהם ולא לקולגות שיביעו דעה כללית ולא מבוססת) ולשאול מה הם אוהבים באתר, למה הם מתחברים, מה לא נוח להם, מה לא מספיק ברור.


זמן הקמה ומעבר

כשבונים אתר חדש יש שלבי בנייה קבועים, על קצה המזלג: אפיון אתר, סקיצות עיצוב, הקמת יסודת האתר, הטמעת העיצוב והתוכן באתר, סבבי תיקונים סופיים, חיבור אינטגרציות חיוניות ויאללה - יצאנו לדרך. כשאנחנו עושים מעבר מאתר ישן לאתר חדש, יש לנו שלב ביניים עד המעבר הסופי: השלב שבו יש לנו אתר קיים (שלרוב פחות מתעדכן, כי הרי בדיוק אנחנו עובדים על אתר חדש), סבבי תיקונים והקמה של אתר חדש, בדיקה שהכל עובד ומחובר ואז מעבר מהאתר הישן לחדש. שלב הביניים הזה הוא מאוד מורכב, ראשית כי טכנית אנחנו צריכים לעשות מעבר חלק (ראו את הסעיף הבא על כך). שנית, אנחנו עדיין צריכים להיות נגישים וזמינים באתר הקיים (בטח אם מדובר בחנות דיגיטלית, אבל גם כשמדובר באתר תדמית) ולהיות בפוקוס מול בעלי המקצוע שבונים לנו את האתר החדש (בטח ובטח אם אנחנו אלה שעושים את כל התהליך לבד). חשוב גם להבין ששלב הביניים יכול לקחת זמן, אתרים לא נבנים בין לילה. בנוסף, ככל שהאתר שלנו יותר מורכב הוא ייקח יותר זמן, לאורך כל הזמן הזה נצטרך למעשה להיות עם היד על הדופק של כל התהליך.


מיקום האתר בגוגל

האתר שלנו לא צובר רק וותק, הוא גם מאונדקס בגוגל ויש לו מיקום ממוצע כולל ומיקום מסויים תחת ביטויים שונים.

המיקום הממוצע הזה מושפע מהמון המון פרמטרים הקשורים לתוכן שלנו, מבנה האתר, ההיסטוריה של האתר ועוד ועוד. בתהליך של עדכון אתר אנחנו למעשה שומרים על המיקום שלנו ויכולים לשפר אותו משם. אבל בבניית אתר חדש אנחנו עשויים לאבד את כל ההיסטוריה והמוניטין שבנינו עד כה, מעבר לא נכון לאתר חדש יכול אפילו לפגוע בכם יותר מלהועיל בכל הקשור למנוע החיפוש.


אז מה עושים? באופן כללי מוודאים שבונה האתר שלכם שם דגש על מעבר חלק: שמירה על דומיין קיים, הקמת עמודים עם לינקים זהים לאתר הקודם או ביצוע הפניות 301 מלינקים שהיו באתר הישן ושונו ללינקים מקבילים עם תוכן דומה (ממש תכולת הקישור המלאה של העמוד). מומלץ לא לעשות הפניות 301 לעמוד גורף (למשל לעמוד הבית) אלא לעמוד רלוונטי עדכני.


לדוגמא דמיינו שחיפשתם בגוגל: ''איך עושים מחקר מתחרים'', מצאתם פוסט בבלוג שנראה רלוונטי, לחצתם עליו והגעתם איכשהו לעמוד בית גנרי של אותו עסק שכתב את המאמר אליו רציתם להגיע. איפה עכשיו המאמר שרציתם ואיפה אתם? ככל הנראה אחרי שנייה תסגרו את האתר ותחפשו אתר אחר שיתן מענה למה שחיפשתם. הכניסה והיציאה המהירה שלכם לאתר למעשה מרימה לגוגל תמרור אזהרה: שלא הגעתם למקום הנכון, לא קיבלתם את התוצאה שחיפשתם והאתר לא רלוונטי. אם האתר לא רלוונטי הדירוג שלו לאט לאט יתחיל לרדת. וזה עוד במקרה היותר טוב, במקרה הגרוע תגיעו לדף שגיאה כללי וההשפעה על המיקום של אותו אתר תהיה קריטית יותר.

אז כדי להימנע מכך, עושים הפניות 301 נכונות ומקפידים על מעבר נכון בין אתר ישן לאתר חדש.


הבט נוסף שחשוב לתת עליו את הדעת זה מבנה האתר- למבנה האתר והשתלשלות העמודים בו יש השפעה רבה על הקידום שלו בגוגל. שינויים (או הקמה מחדש) לא נכונים של מבנה האתר שלכם יכולים להזיק מאוד לקידום האורגני (מצד שני יכול גם לשפר אותו). כדי לקבל החלטה על כך חשוב להבין לעומק איזה ביצועים האתר שלכם מקבל בגוגל - איזה עמודים מקבלים מספיק חשיפה ואיזה ממש לא. שינויים קטנים במבנה האתר יכולים לעשות הבדל- כזה שאפשר לחזור ממנו או כזה שישפיע לטובה ונרצה להמשיך איתו. אבל שינויים מסיביים במבנה, במידה ויגרמו נזק יהיה קשה לשחזר לאחור.


עוד קצת על קידום אורגני בגוגל והשפעת התוכן שלכם עליו - תוכלו לקרוא כאן וכאן.





מה כן אפשר לעשות?

אז אם החלטנו שלא לבנות אתר חדש ולשפר את האתר הקיים שלנו הנה כמה דברים שכדאי להתחיל מהם:

רעיונות לאיך לשפר אתר

קודם כל, להבין מה אנחנו רוצים

חשוב בשלב ראשון לשבת רגע ולהגדיר בצורה ברורה מה המטרות שלנו במהלך, רצוי לבסס את זה בנתונים עם הגדרה ברורה של יעדים. העיצוב מרגיש לנו מיושן אבל האתר מהיר וממיר? אולי לא כדאי לשנות כלום. המיקום בגוגל תקוע נמוך ולא מתרומם? צריך להגדיר איפה אנחנו רוצים להיות ריאלית ובאיזה ביטויים, ואז להגדיר שינויים שתומכים את המטרה הזו. אנחנו מתקשים לתפעל את האתר? להגדיר בדיוק מי מתקשה ובאיזה פעולות.


דברים שכדאי לעשות:

ניקוי האתר מאחורי הקלעים

לפעמים ארגון וסדר האתר מאחורי הקלעים שלו יכול לסייע רבות לשיפור ביצועי האתר

אתרי וורדפרס:

  • גיבוי - בצעו גיבויים לפני כל שינוי משמעותי. חשוב גם לבדוק שבאמת יודעים איך להשתמש בגיבוי כדי לשחזר את האתר.

  • בדקו האם כל הפלאגינים שלכם בשימוש, אם יש כאלה שלא - הסירו אותם.

  • עשו עדכוני וורדפרס, תבנית ופלאגינים שנמצאים בשימוש.

  • בדקו שאין לכם כפילות בין פלאגינים שעושים את אותו הדבר (דוגמא נפוצה לכך היא שימוש במספר סוגי תוספים לטפסי יצירת קשר: לפעמים אנחנו משתמשים בטפסים של אלמנטור, לפעמים יש תוסף לטפסים שבא עם התבנית ולפעמים אנחנו מוסיפים עוד תוסף משלנו - החליטו עם מה אתם עובדים והקפידו על אחידות).

  • טפלו במהירות טעינה באתר שלכם- מהירות טעינה יכולה לקרות מהרבה סיבות: עומס בפלאגינים, שרת אחסון מרוחק, עומס באלמנטים עיצוביים, תמונות כבדות וכו. בדקו מה יכול להשפיע על מהירות טעינת האתר שלכם וטפלו בבעיות. גם זה צריך להיות מבוסס על נתונים ולא תחושות. מדדו את ביצועי האתר לפני ואחרי ביצוע כל שינוי ובצעו שינויים בהדרגה. הגדירו יעד ריאלי לזמן הטעינה ונסו להתחיל מהשינויים שיעשו את האפקט המקסימלי.

  • טפלו בבעיות אבטחה במידה ויש כאלה- העדיפו להתקין תוספים שמתעדכנים ויש להם תמיכה, העדיפו שרת אחסון מנוהל ומאובטח והשתמשו בתוספי אבטחה במידת הצורך. במידה והאתר נפרץ בעבר כדאי לוודא שלא נשארו דלתות אחוריות שהפורץ השאיר אחריו כדי לחדור שוב במועד מאוחר יותר.

אתרי ויקס:

  • הסירו אינטגרציות שאתם לא משתמשים בהם באתר שלכם.

  • העדיפו עיצוב ''קל'' שלא כולל יותר מידי אלמנטים המופיעים בהדרגה, תמונות לא כבדות משקל.

  • בדקו האם במובייל אתם אכן צריכים שיוצגו כל האלמנטים שמופיעים בגרסת הWEB.

  • ארגנו את העיצוב שלכם כך שיהיה תחום על ידי סטריפים על מנת להקל על המעבר בין מסכים מבלי שהעיצוב שלכם ישתבש.

  • אם העלתם סרטונים ישירות לתוך האתר שלכם - העדיפו להעלות את הסרטונים ליוטיוב ולהטמיע אותם משם באתר, זה יקל משמעותית על טעינת האתר והסרטון - כתבתי רבות על זמן טעינת אתר פה.


דבר נוסף שכדאי לבדוק ולתקן (בלי קשר לפלטפורמה)

  • לינקים באתר שמובילים לעמודים לא רלוונטיים או כאלה שלא קיימים (בין אם באתר שלכם או באתר אחר).

  • דפי שגיאה - דפים שהסרתם מהאתר אבל הלינק שלהם ''מסתובב'' איפשהו - כדאי לעדכן הפניית 301 לעמוד רלוונטי.

  • דפים שלא משרתים אתכם יותר והגיע הזמן להיפרד מהם.


ללמוד את התנהגות הגולשים שלכם באתר

כתבתי על אינטגרציות שיכולות לעזור לכם למקסם את האתר והדפי נחיתה שלכם כאן אך חשוב לי להרחיב בנושא דווקא בהקשר של שיפור אתר: לפעמים יש לנו אתרים שלא מביאים מספיק תוצאות ממגוון רחב של סיבות. לא תמיד (אפילו יותר נכון להגיב: לרוב) אנחנו לא נדע לשים את האצבע על מה לא עובד לנו מספיק טוב, יכול להיות שהכניסות לאתר לא אפקטיביות או מעטות, יכול להיות שהשהייה של הלקוחות באתר מאוד קצרה ולא אפקטיבית, יכול להיות שהאתר שלנו לא מספיק מניע לפעולה, שהשימוש בו הוא מסורבל ועוד אלף ואחת סיבות.


היתרון בכל המערכות שניתן לחבר לאתר שלנו זה עצם העובדה שאנחנו לא צריכים לנחש, אנחנו צריכים רק לאסוף את הנתונים ולהסיק מהם מסקנות נכונות. לדוגמא גוגל אנליטיקס יוכל לתת לי את המידע על האם כמות הכניסות מספקת אל מול כמות הפניות או רכישות המוצר. יכול להיות שכמות הכניסות שלנו מאוד נמוכה ולפני שאנחנו מסתערים על לבנות אתר חדש או לתקן אתר קיים - כדאי קודם לטפל בטראפיק איכותי לאתר.


אם ראינו שיש כניסות (קורה הרבה כשעושים קידום ממומן) אבל הן מאוד קצרות- כדאי לחזור ולראות מאיפה ולאיזה עמוד מגיעות הכניסות באתר, להבין האם המקום אליו הגיעו באתר מספיק מניע לפעולה הרצוייה לנו ו\או לדפדוף באתר. לפי הנתון הזה נוכל לעשות שינויים באתר (או בקידום שלנו) כדי לשפר מיקום של אלמנטים ספציפיים או של תוכן על מנת לשפר את הביצועים. ישנם מקרים בהם תיקון של דף נחיתה אחד מרכזי יכול לשפר לנו את כל הפרמטרים שאנחנו לא מרוצים מהם בלי שינוי בשאר האתר.


הרבה פעמים ישנו בלבול בין אתר שהוא ''יפה'' בעיניכם לבין אתר שהוא פרקטי. יש המון דרכים לעשות אתרים מאוד יפים, אבל יופי הוא בעיני המתבונן. העיצוב של האתר צריך לשרת את המטרה, המותג והתוכן שלכם. לכן ניתוח ביצועי האתר שלכם באמצעות מפות חום, הקלטות של פעולות גולשים וגיבוי של נתונים מספריים יכול לחסוך לכם זמן וכאב ראש בעיצוב חדש (או הקמה חדשה) של אתר ותעזור לחדד את האתר לצרכים שלכם ושל הלקוחות שלכם.


כשאנחנו בונים אתר חדש אנחנו למעשה מתחילים לעשות ניסוי וטעיה מחדש, עלינו לאסוף מידע ונתונים, לבדוק ביצועים ולעשות שינויים בהתאם. כשיש לנו אתר קיים, גם אם הוא רחוק מלהיות מושלם, יש לנו את כל הידע כדי לעשות ניסוי, מדידה והערכה של השינויים שלנו תוך כדי תנועה. שינויים נקודתיים שמבוססים על מידע, יהיו קלים לביצוע וקלים למדידה.


לעדכן תוכן

כתבתי רבות על חשיבות והשפעת התוכן על האתר שלנו, גם בהבט השיווקי וגם בהבט של קידום אורגני בגוגל. כאן לדוגמא תוכלו לקבל קצת מושג על תוכן ושיווק במספרים וכאן על תוכן וקידום בגוגל.

שיפור של תוכן באתר מגדיל את התנועה אליו ב200%, הרבה פעמים לפני שרצים להמציא את הגלגל מחדש ברמה התכנית רצוי לבחון את התוכן שלכם באתר: כמה הוא עדכני? כמה הוא משרת אתכם? עדכון של תוכן יכול להועיל ולקצר את הזמן של עבודה על תוכן חדש.

באמצעות google search console תוכלו לראות איזה תוכן עובד לכם טוב במנוע החיפוש (מביא יותר תנועה) ולנסות לזהות את המאפיינים של התוכן הזה אל מול תוכן שמוקדם פחות: האם זה עניין של תחרות? סוג התוכן ואיכותו?


אחרי שעשיתם שיפורים בתוכן הקיים (איכות, עדכניות והנעה לפעולה) מומלץ לעשות מחקר מילות מפתח ולהתחיל לייצר בהדרגה תוכן חדש לאתר שלכם. אך במקום לעבוד על תוכן של אתר שלם, תוכלו כאן לעשות את זה בהדרגה בצורה של בלוג למשל, או קובץ מאמרים.

לאחר פרסום של כל מאמר - תוכלו להשתמש ברשתות החברתיות וברשימת התפוצה שלכם כדי להניע אותם להיכנס לאתר לקרוא את התוכן (ועל הדרך לטייל קצת באתר שלכם), הוספת תוכן חדש לאתר באופן הדרגתי תוכל לעודד את הקהל לחזור ולצרוך את התוכן שלכם (עודדו אותם להירשם לרשימת תפוצה) על מנת להפיח רוח חיים באתר שלכם באמצעות כניסות קבועות (בין אם חדשות או חוזרות), כך גם תעזרו לגוגל לשייך אתכם לתחום עיסוק מסוים על פי התוכן שאתם מיוצרים, שמירה על אתר מעודכן ומתעדכן וכו.

פרסום תוכן הדרגתי יועילו לכם במגוון ערוצי השיווק שלכם.


לעדכן עיצוב

עדכון של עיצוב באתר קיים זה תהליך הדרגתי שקצת יותר מורכב לבצע אותו אל מול עדכון תוכן למשל. בגלל שכבר אמרנו שעיצוב צריך להיות פרקטי והיופי הוא בעיניי המתבונן - לפני שרצים לעשות שינוי מהותי בעיצוב אני ממליצה להתייעץ עם כמה גורמים שיעזרו לנו לאפיין טוב יותר את האתר ולאחר מכן לעשות התאמות עיצוביות לאפיון הזה.


אז עם מי נרצה להתייעץ?

  • לקוחות- לקוחות קבועים שמתקשרים איתנו - חשוב להבין מאיפה הם מגיעים והאם ביקרו באתר שלנו, לקוחות שנוח לנו לשאול אותם על פידבק זה הזמן והמקום. אפשר לשקף להם שלאור ההכרות המעמיקה שלהם איתכם תשמחו לדעת מה הם חושבים שלא מייצג מספיק את המותג שלכם באתר, מה כדאי לשפר. אם מדובר בחנות מקוונת, כדאי לשאול על תהליכי הרכישה והנוחות בהם, הנוחות בהתמצאות וכו. אם יש לכם בלוג ורשימת תפוצה המורכבת מקוראים קבועים - זו גם הזדמנות מצויינת לשאול ולקבל מהם פידבק.

  • קולגות- הרבה פעמים התחרותיים שבעסקים מפספסים את היכולת של ליצור מעגל קולגות סביבם, כזה שניתן להתייעץ ולהעזר בהם במידת הצורך. עדכון או הקמת אתר חדש זה שלב מצויין להתייעץ עם קולגות, הן קולגות מהתחום והן קולגות מתחומים משלימים לעיסוק שלכם. הם ידעו להציג לכם את הצד השני של המטבע- הצד המקצועי יותר שלקוחו לא תמיד ידעו להניח עליו את האצבע. הן ברמת העיצוב, השפה, התוכן והחווית משתמש.

  • אנשים ניטרליים שלא מכירים את המותג- בפוסט הזה כתבתי על בדיקת אפקטיביות לדף נחיתה - חוק החמש שניות, בדיקת אפקטיביות כזו באתר מלא צריכה להיעשות קודם כל על עמוד הבית שלכם אבל גם על יתר העמודים האחרים באתר. המטרה היא למעשה לתת לאדם שלא מכיר את האתר שלכם (רצוי גם לא את תחום העיסוק שלכם) לעבור על האתר, כשאתם יושבים לידו (רצוי) עם סטופר ולאחר כמה שניות של עיון באתר - אתם עוצרים אותו ומתחקרים על ההתרשמות שלו מהאתר, לא ברמה העיצובית אלא ברמה של הבנת כלל התוכן (הויזואלי והכתוב) - למה האתר משמש? מי אתם ומה אפשר לעשות עם השירות שלכם? איך מתבצעת ההתקשרות עמכם? ושאלות חשובות אחרות. בהתאם לתשובות אלה תוכלו להבין איך לחדד את התוכן בהתאם למסרים שתרצו להעביר ולהשתמש בעיצוב אפקטיבי כדי לייצר את ההשפעה והתוצאה הרצויה.


אני ממליצה להתייעץ גם עם איש מקצוע המתמחה בתחומים כמו שיווק, חווית משתמש או קידום אורגני בגוגל, על מנת להבין לעומק את השינוי המומלץ (אבל גם הלא מומלץ) שכדאי לעשות על מנת ליצור עיצוב אפקטיבי באתר שלכם.


טיפ נוסף: כשניגשים לשינוי העיצובי צריך להבין האם השינוי הנדרש הוא רוחבי בצבעי המותג או עמודים נקודתיים ולתכנן את השלבים בעדכון העיצוב בהתאם. גם כאן מומלץ לעשות תהליך של ניסוי וטעיה, לעשות שיפור נקודתי (בגבולות האפשרי) ולראות אם יש השפעה לטובה או לרעה ואז להמשיך הלאה.

אופצייה נוספת היא לעדכן את כל האתר ללא פרסום השינויים ולאחר שהכל מוכן בן לילה לפרסם ולספר לעולם שהאתר המעודכן באוויר (הנה הרווחתם עוד כניסות).





מתי כן בכל זאת נבנה אתר?

מתי נבחר להקים אתר חדש במקום לשפץ אתר ישן

אז נכון שבמרבית האתרים כדאי דווקא לשפץ במקום לבנות חדש, אבל יש כמה מקרים בהם בכל זאת עדיף להקים אתר חדש, הנה חלק מהם על קצה המזלג:

  • אנחנו כבולים לפלטפורמה קניינית (לא קוד פתוח) מוגבלת שלא מאפשרת לנו לבצע את השינויים הדרושים ולא מאפשרת לייצא את האתר למקום אחר - לדוגמא אתר שנבנה בקוד ייעודי על ידי מפתח ונדרש מאיתנו לשלם על כל שינוי ועדכון. הדבר הראשון שאני שואלת לקוחות אשר מגיעים אלי להתייעצות בנושא זה באיזה פלטפורמה בנוי האתר והאם יש להם גישה ושליטה מלאה בניהולו. אם אין לנו את היכולת לבצע את השינויים הנדרשים כדי לשפר את האתר בלי לשלם הרבה זמן וכסף אז אין טעם להתעקש על שיפור האתר הקיים, במידה ובאמת יש צורך לשפר, ועדיף כבר לבנות אתר חדש בפלטפורמה אחרת.

  • אם אנחנו צריכים לעשות משהו שהפלטפורמה עליה בנוי האתר לא מאפשרת- לכל פלטרפומה יש מגבלות, יתרונות וחסרונות. ישנם דברים שאי אפשר (או מאוד מורכב) לעשות עם פלטפורמה אחת ואז אין לנו ברירה אלא לעבור פלטפורמה, דבר שיאלץ אותנו לבנות אתר חדש.

  • אם קהל היעד ומהות העסק שלנו השתנו לחלוטין (הפכנו ממעצב פנים למעצב גרפי לדוגמא), אין שום סיבה לעשות שינויים על האתר הקיים ועדיף להקים אתר חדש, משום שכל הפרמטרים לזיהוי וניתוח קהל היעד וההתנהגות שלו באתר פשוט לא רלוונטיים.

  • אם קיימות בעיות אבטחה שאי אפשר להתמודד איתה- לפעמים האתר נפרץ באופן שקשה להשתקם ממנו באופן מלא או כמה פעמים ברציפות ואז כדאי בלית ברירה להקים אתר חלופי (והפעם לא לשכוח לדאוג לאבטחה שלו כמו שצריך כן?).


החלטנו בכל זאת להקים אתר חדש?

אוקי, אז בכל זאת החלטנו מסיבה כזו או אחרת להקים את חדש, הנה כמה נקודות שאסור לשכוח בתהליך:

  • במידה ואין שינוי בקהל היעד וביעוד העסקי חשוב לנו מאוד לעבור אחרי ניתוח מעמיק של ביצועי האתר הקיים ואפיון של האתר החדש והצרכים שלו בהתאם לכל הדגשים שנתנו פה בפוסט. אם משקיעים במחקר של האתר הקיים ממליצה להשקיע גם בניתוח מילות מפתח מעמיק ובמחקר של קהל היעד: הצרכים, הבעיות, המתחרים והמאפיינים שלהם. כל זה במטרה ליצור אתר עדכני ואפקטיבי יותר.

  • לא נעבור לאתר חדש לפני שנבדוק באתר החדש שכל הקישורים עובדים (גם בין העמודים, גם של העמודים עצמם, גם מהאתר שלנו החוצה) והכל מתפקד כראוי. שימו לב: היות ואתם תהיו מושקעים בתהליך הזה כל כולכם, אתם עלולים לפספס נקודות חשובות בתהליך. על מנת שזה לא יקרה מומלץ לבחור דמות ניטרלית שתעבור על האתר ותזהה פגמים לפני שהוא עולה לאוויר.

  • מומלץ שלא להוריד את האתר הישן עד שהאתר החדש באוויר, לא דף ''אנחנו בבנייה'' ולא שום חלופה אחרת, בזמן שהאתר נבנה אתם עלולים לפספס לקוחות שירצו לראות את האתר הקודם שלכם ולהתקדם איתכם בביצוע ההתקשרות. אם האתר הזה היה מספיק טוב עבורכם לפני חודש, הוא יהיה גם מספיק טוב עכשיו עד שהאתר החדש יעלה.

  • אם אין שינוי מהותי בשם העסק, המנעו מלהחליף את הדומיין הישן שלכם בדומיין אחר, העבירו אותו בסיום התהליך לאתר החדש. במידה ובכל זאת החלטתם להחליף את הדומיין, אל תמהרו לבטל את הקודם ובצעו הפניות אוטומטיות מהאתר הישן לאתר החדש.

  • אם כבר בהפניות עסקינן- הקפידו על שמירה של מבנה האתר וההיררכיה בדומה לאתר הקודם (אלא אם יש סיבה משמעותית כדי לא לעשות זאת), שמרו על שמות לינקים זהים בעמודים, לעמודים שיוסרו מהאתר הישן בצעו הפניות 301 לעמודים עם תוכן רלוונטי דומה מהעמוד שהוסר.

  • אל תשכחו את תיאורי המטא - כשבניתם את האתר הישן הזנתם כותרות, תיאורי עמוד ותמונות לסריקה של גוגל, כשעושים מעבר לאתר חדש לרוב מזניחים את התיאורים הללו, דבר שיכול להשפיע על סריקה וביצועי האתר שלכם במנוע החיפוש. לכן, הקפידו להעביר את התיאורים הללו לעמודים הרלוונטיים באתר החדש.

  • אחרי הקמת האתר ומעבר לאתר החדש למדו להכיר לעומק את האתר ואופן הניהול שלו- אתם צריכים לדעת איזה תוספים יש לכם באתר, איך מעדכנים עיצוב, באיזה פונט השתמשו באתר שלכם, איך מעדכנים תוכן, האם יש הבדל בין הזנת פוסט לבלוג או הקמת עמוד חדש וכך הלאה וכך הלאה.

  • גם אם החלטתם לשלם על תחזוקה שוטפת של האתר שלכם ועדכונים במידת הצורך, המפתחות לאתר שלכם צריכים להיות אצלכם - גישה לכל החשבונות והסיסמאות הרלוונטיות, גישה לגיבויים (במידה ויש), גישה לניהול הדומיין וכל מה שתצטרכו יום אחד. שמרו את המידע הזה היטב, אתם בוודאות תצטרכו אותו מתישהו.


מאחלת לכם שתבחרו החלטות שטובות לכם ולעסק שלכם.

אני זמינה במייל לכל שאלה והתייעצות בנושא. אבל אם בא לכם סתם להמשיך להתעדכן במדריכים ופוסטים שמתפרסמים פה - אתם יותר ממוזמנים להירשם לקבלת עדכונים ממש כאן.


1,345 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

Comments


קטגוריות:

bottom of page