top of page

פוסטים אחרונים:

או: אני רוצה לקבל עדכונים על מאמרים חדשים במגזין

שלחי לי תחתונים וגופיות

הנרשמים יקבלו את המדריך המלא והמקיף לדפי נחיתה. המדריך כולל מעל 60 עמודי תוכן והמלצות!
אני מתחייבת לא לשלוח לכם ספאם או להעביר את המייל שלכם לגורם חיצוני.
ההרשמה היא לעדכונים על פוסטים חדשים המתפרסמים אחת לשבוע לכל היותר.

  • Admin

אפיון אתר אינטרנט

החלטת לבנות אתר חדש (או לשפר קיים ועל כך בהמשך), יש לך ויז'ן מאוד ספציפי לגבי איך האתר ייראה ומה הוא יעשה אבל לויז'ן הזה נכנסים בעלי מקצוע נוספים: פיתוח והקמה, עיצוב, קידום, תוכן ועוד - ולכל אחד מהם יש ויז'ן ודרישות אחרות לאתר שלכם. סלט שלם.

לכל אחד מבעלי המקצוע הללו יש דגשים משלו וכולם חשובים אבל כדי לעשות יישור קוו בין כולם - נעשה אפיון אתר.


נכון, זה יכול להיות שלב מעצבן, ארוך יותר או פחות (בהתאם לאנשי המקצוע המעורבים בתהליך ובהתאם לגודל ומורכבות האתר) אבל הוא זה שיחסוך לכם בהמשך כאב ראש וימנע מכם לעשות טעויות.

אפיון אתר

אז מה זה בכלל אפיון אתר?

זה תהליך בו נגדיר את כל הצרכים של האתר, העסק, היעדים (שיווקיים, עסקיים ועוד), של הלקוחות שלכם וכיצד האתר שלנו יענה על הצרכים הללו. אפיון האתר יעזור לכם לקבל החלטות חשובות לגבי עיצוב, התוכן, המידע, קהל היעד שלו ועוד. הוא גם יתרום לבניית אתר עם חווית משתמש חיובית ויעילה, להגדלת ההמרות באתר, פחות נטישה, יתרום לשיווק האתר, מסרים אחידים ועוד.


אין חוקיות מוגדרת לאיך עושים אפיון אתר אבל לבסוף המטרה היא לגבש מסמך המאגד את כל המידע, התוכניות, היעדים ומטרות האתר על מנת להגדיר בברור את התהליך שאנו הולכים לקראתו.


מתי צריך אפיון אתר?

אני רואה באפיון האתר את יריית הזינוק - רק אחרי האפיון אפשר לצאת לדרך כשרוצים לבנות אתר או לשפר אתר קיים. ואלו האפשרויות הקיימות:

  1. לפני תחילת חיפוש אנשי מקצוע- החלטתם שאתם צריכים אתר אבל לא סגורים על התקציב הנדרש, מה יהיה באתר ולאיזה בעלי מקצוע לפנות. אפיון אתר הוא שלב מצויין להתחיל איתו. אני ממליצה להיעזר באנשי מקצוע בתחום שיעזרו לכם לחדד את האפיון ולשאול את כל השאלות הרלוונטיות (ולענות עליהן כמובן), אבל תוכלו לעשות זאת גם בעצמכם אם תרצו - על כך נרחיב בהמשך הפוסט. את האפיון המוגמר תוכלו להציג לאנשי המקצוע הרלוונטיים ולקבל הצעות מחיר מדויקות לצרכים שלכם ולהימנע מהפתעות ומנעד הצעות מחיר מגוונות שכוללות אלמנטים שונים. עוד על כמה עולה אתר - תוכלו לקרוא בהרחבה כאן.

  2. לפני בניית האתר- אם לא עשיתם זאת בתחילת התהליך, השלב השני בו נדרש לעשות אפיון הוא כאשר מתחילים התקשרות עם אנשי מקצוע מתחום בניית האתרים. תפקידם הוא ללוות אתכם יד ביד בתהליך וכדי שזה יתבצע כראוי עליכם לעשות יחד אפיון אתר. זה יכול להיות על גבי מסמך, בפגישת אפיון ובשלל דרכי עבודה שונות אבל חשוב להבין לפני שיוצאים לדרך מה בדיוק יכלול האתר שאתם הולכים לקבל.

  3. לפני שיפור אתר קיים- אם יש לכם אתר וותיק ואתם מתלבטים אם לבנות או לשפר אתר קיים- אפיון אתר מותאם יכול לעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה. לא רק האם לבנות מחדש או לשפר, אלא גם איך לעשות אותו באמת טוב יותר. חשוב לשים לב שבאפיון מהסוג הזה, בניגוד לאפיון של אתר חדש חשוב מאוד לבדוק ולנתח את ביצועי האתר הקיים שלכם על מנת להימנע משחזור טעויות ובאמת ליצור משהו משופר יותר. לדוגמא אתר איקומרס שלא מוכר מספיק טוב > יכול להיות שניתוח הנתונים יראה לנו שאין מספיק תנועה לאתר כדי לקבל יחס המרה בהתאם למטרות שלנו ולכן לפני שנמהר לבנות אתר חדש כדאי לבדוק איך לשפר את כמות הכניסות לאתר.




מה כולל אפיון אתר?

עכשיו בואו ניגש לתכלס, החלק הזה מיועד לכל מי שרוצה לעשות אפיון לצרכים של האתר שלו בעצמו, ואפילו לבעלי עסקים הנוגעים בכל שלב בהקמת האתר ורוצים לשפר את האפיון שהם עושים עם הלקוחות שלהם.

השלבים בתהליך האפיון:


שלב ראשון: מחקר והגדרה

בשלב זה אנחנו נגדיר מי אנחנו ומה המטרות שלנו אבל גם באיזו סביבה העסק שלנו מתקיים.


מחקר פנימי

זה השלב בו נרצה להגדיר בצורה ברורה מי אנחנו ומה המטרה שלנו- גם עבור עצמינו וגם עבור אנשי המקצוע שנעבוד איתם בעתיד:

  1. מי אנחנו- רקע כללי על העסק

  2. מטרות וחזון- מה החזון העסקי שלנו, מה המטרה לשמה אנחנו בונים את האתר, מה אנחנו רוצים להשיג באמצעות האתר? (יצירת קשר, רכישות, הרשמה לרשימת תפוצה ועוד).

  3. מי קהל היעד שלנו- מאפיינים ברורים של גיל, מקום מגורים, תחומי עניין וכל דבר רלוונטי שיעזור לנו. ההמלצה שלי היא להגדיר את הפרסונות שלכם- ממש לאפיין את סוגי האנשים שיכולים להתעניין במוצר שלכם, לתת להם שם וזהות בדיונית אך רלוונטית, זה יעזור לכם למקד את הקהל שלכם. למשל אם יש לי אתר למכירת ירקות ופירות מהשדה לשוק, הפרסונות שיכולות להיות לי הן אלו וכשאני בונה את האתר שלי אני צריכה לקחת אותם בחשבון:

    1. יוסי כהן- פנסיונר אלמן בן 71, לאחרונה מתקשה בהליכה ולא יכול לבצע את הרכישות שלו בירקניה הקרובה ולכן נעזר בשרותי האונליין. הנכד שלו לימד אותו להשתמש באתר שלנו והוא רוכש באופן קבוע את אותם מוצרים.

    2. הילה כהן ובועז שמו- זוג סטודנטים בני 23, מתגוררים בבאר שבע בדירה שכורה, אין להם זמן לעשות קניות כי הם עובדים או לומדים ובכללי הם רגילים להזמין הכל אונליין. חשוב להם לשמור על תזונה בריאה והם אוהבים לגוון עם סל הקניות שלהם, אבל קריטי להם המבצעים והמחיר הסופי של הסל.

    3. קרן ומוטי זוהר- הורים צעירים בני 32, יש להם שלושה ילדים צעירים בגילאי שנה, שלוש וחמש. חשוב להם לשמור על תזונה בריאה ומגוונת לילדים שלהם ורצוי במינימום מאמץ. הם אוהבים לגוון בסל שלהם אבל משדלים לשמור על תקרה מסוימת של מחיר.

  4. מה המסע לקוח שהלקוחות שלי עוברים עד שהם רוכשים ממני- קצב קבלת ההחלטות של הלקוחות יכול להיות שונה בין לקוח ללקוח אבל בטח בין מוצר למוצר. למשל קצב קבלת ההחלטות שלנו אם לרכוש מסטיקים במבצעי קופה בסופר (כשיש לנו ילד שצורח ברקע שהוא ממש רוצה את המסטיקים האלה) הוא מהיר יותר מקצב ההחלטה שלנו לגבי רכישה של דירה או רכב. יש מוצרים שללקוח יכול לקחת חודשים (ולפעמים אף שנים) לקבל החלטה לגביהם ויש מוצרים שזה קורה בדקות. חשוב שתבינו ותגדירו מה הם שלבי המסע לקוח שהלקוחות שלכם יכולים לעבור עד שהם יקבלו החלטה לרכוש מהאתר שלכם או ליצור עמכם קשר ולהתאים את התוכן באתר שלכם לכל שלב במסע הזה. ההבנה הזו תסייע לכם להגדיר בברור את הסקשנים השונים באתר שלכם.

  5. יש יש לכם אתר ואתם בשלב האפיון לשיפורו - כאן חשוב להבין מה הביצועים שהשיג האתר שלכם עד כה, מה עבד לכם טוב ומה לא (ולבסס בנתונים ומספרים את האמירות שלכם) ולהגדיר במדוייק את המטרות לאתר החדש. לדוגמא: אני רוצה יותר יצירות קשר, יותר זמן שהייה באתר, יותר כניסות לאתר, יותר לקוחות חוזרים ועוד.


מחקר חיצוני

כאן זה השלב להבין את הסביבה התחרותית בה אתם פועלים, זה יכול להיות כחלק ממחקר מתחרים עסקי ורחב יותר או רק למטרות האפיון והוא יכלול:

  1. מתחרים ישירים- אלו שמתחרים איתכם על אותה משבצת בדיוק בעיני הלקוחות שלכם. זיהוי וניתוח המתחרים שלכם יעזור לכם להבין גם מה המתחרים שלכם עושים אבל גם מה הם לא עושים וכיצד האתר יכול לייחד אתכם.

  2. מתחרים עקיפים- אלו שמתחרים על התשומת לב של הלקוחות שלכם גם אם המוצר או השירות שלהם שונים משלכם אבל הלקוחות יבחרו בסוף בינכם לבינם. לדוגמא אם יש לי עסק בתחום הרפואה האלטרנטיבית, המתחרים העקיפים שלי יהיו מתחום הרפואה הקונבנציונלית.

  3. מילות מפתח- זה הזמן להתחיל לחשוב על קידום אורגני בגוגל ולהתחיל להרכיב רשימה של ביטויי מפתח רלוונטיים, רשימה זו תשמש אתכם בהמשך למחקר מילות מפתח כחלק מבניית אסטרטגיית התוכן שלכם.

  4. שפה עיצובית- אם אין לכם שפה גרפית למותג זה זמן טוב להתחיל להגדיר ולהבין איך ממתגים את עצמם עסקים בתחום העיסוק שלכם, אתם כמובן לא חייבים לשאוף לאותו הדבר, אבל גם לכל תחום יש שפה וסגנון ייחודיים לו: אתר של חברת סטארטאפ טכנולוגית לא יראה כמו אתר של בנק או של בית ספר. זה זמן טוב גם להתחיל לסמן מה אתם אוהבים יותר ומה פחות - לכך נתייחס בהמשך.


שלב שני- הגדרת סוג האתר

אחרי שבשלב הראשון עסקנו בלהבין את העסק, הצרכים והסביבה התחרותית שלנו, זה הזמן להתחיל להגדיר את הצרכים שלכם בצורה ברורה. בשלב הזה עלינו להחליט איזה סוג אתר יהיה לנו: האם אתר תדמית (והאם יכלול למשל תיק עבודות), האם זה אתר שעיקרו הוא בלוג, פורטל ידע, אתר קורסים, חנות ועוד. עוד על סוגי אתרים אפשר לקרוא פה.


ניתן להגדיר בשלב הזה גם מה יהיה סוג האתר שלנו בשלב הראשון ולאן אנחנו שואפים בשלב הסופי.

למשל, אפשר להתחיל מאתר תדמית שרק מספר את סיפורינו ואת סוגי השרותים שלנו ובשלב הסופי לשאוף להגיע לאתר קורסים המכיל הרצאות וקורסים שאנחנו מוכרים אונליין. הגדרה זו תוכל לסייע לנו להגדיר בצורה יעילה את תהליך העבודה שלנו על האתר.


שלב שלישי- מבנה האתר

בשלב זה נגדיר בדיוק את היררכית האתר שלנו: איזה עמודים יופיעו באתר, אילו מהם יהיו בתפריט הראשי ואילו עמודים יהיו משניים יותר. איך העמודים יהיו מקושרים אלו לאלו. תכנון היררכית האתר שלנו תסייע לנו להבין איזה תוכן נדרש מאיתנו לכתוב, איזה עמודים יהיו עמודי תבניות (תבנית קבועה שחוזרת על עצמה) ומה היקף עבודת העיצוב הנדרשת.

בנוסף, תכנון מבנה אתר יסייע לכם רבות בהתאמת האתר לקידום אורגני בגוגל.


הנה דוגמא לתכנון פריסת אתר לעסק (דמיוני) שנותן שרותי דוגסיטינג ומוכר מוצרים לכלבים:


היררכיית אתר


שלב רביעי- הכנה לעיצוב וחווית משתמש

אחרי שהגדרנו איך יראה האתר שלנו במבט על, זה הזמן לצלול לאיך הוא יראה מבחינת פריסת התוכן ואופן ויזואלי.

שימו לב לא להתבלבל: אנחנו לא נכנסים פה עדיין לעיצוב או סקיצות בתכלס, אלא רק מניחים את אבני היסוד:


פריסת עמוד- ויירפריימים (wire frame). המטרה של הויירפריים הוא להבנות את מבנה והתוכן של העמודים שלכם. זה יהיה נטול עיצוב לחלוטין אלא יותר בשיבוץ האלמנטים על גבי המסך (אפשר גם בדף ועט אם אתם עושים את זה למען עצמכם)- כל עוד זה חזותי, הכל הולך. בדומה לשרטוט של אדריכל או מעצב פנים - מדובר על תוכנית מפורטת אך עדיין נטולת כל פן עיצובי כהכנה לשלבים המתקדמים של ההקמה והעיצוב.


בדוגמא שלפניכם יש חלק מויירפריים לעמוד הבית- כמו שאתם רואים הוא נטול עיצוב לחלוטין אבל מגדיר איפה נרצה למקם את כל האלמנטים בעמוד.


ויירפריימים (wire frame)

את הויירפריימים מומלץ לעשות על כל עמודי האתר, או לפחות על העמודים העיקריים שלו, על מנת להבין איך חלקי העמוד מתנהגים זה לצד זה, איפה חשוב לנו לשים כפתור ולאן הכפתור הזה יפנה. הויירפריים ישמש אתכם גם לעיצוב: כל האלמנטים ממוקמים ובשלב הבא נשאר לנו להתחיל לעצב את האתר. אבל גם לכתיבת תוכן ולמיקרוקופי - להבין איזה תוכן נדרש מאיתנו ואיזה מיקרוקופי להכניס ואיפה.


תכנון נכון של וויירפריימים לפני עיצוב ובניית האתר יעזרו לכם להפריד בין עיקר לתפל בשלב עיצוב האתר ולא לפספס תוכן חשוב רק בשל החלטות עיצוביות גרידא.


במקרים בהם מי שעובד על העיצוב הגרפי אחראי גם על האפיון (דבר שקורה הרבה פעמים אצל עסקים קטנים ואפילו אצל חברות סטארטאפ) - האפיון חשוב פי כמה, כי הוא מאפשר למעצב לעשות אפיון מקצועי שנותן את הדגש על הזרימה באתר וחווית המשתמש של הגולשים ונטול כל צפייה לאסטטיקה יוצאת דופן, דבר שיאפשר לו גם לעשות אפיון מדוייק יותר וגם לשלב את העיצוב והפן היצררתי בצורה מיטבית בהמשך.


במקרה של האתר שלי למשל, הויירפריים הזה הביא לתוצאה הסופית הבאה:


איך בונים עמוד ביתר

אחרי שהגדרנו את הויירפריימים שלנו מומלץ להתחיל להגדיר קווים מנחים לעיצוב.

אם יש לכם מיתוג- זה הזמן להגדיר מה צבעי המותג שלכם, אופן השימוש בלוגו, פונטים ועוד.

אם אין לכם מיתוג- אני לא ממליצה לרדת לרזולוציה של צבעים בשלב הזה, אבל כן לקווים מנחים של ''מה כן'' ו- ''מה לא''.


כאן אפשר לבנות לוח השראה לעיצוב שלכם, בין אם בעזרת לוחות השראה בפינטרסט או אפילו רשימה של אתרים מהארץ ומהעולם עם דוגמאות והסברים למה אתם אוהבים בהם ומה לא.

בין אם אתם מעצבים את האתר לעצמכם, ללקוחות או עובדים עם מעצבים גרפיים - כל אלה יחסכו לכם כאב ראש בשלב הסקיצות ויחדדו את הויזן שלכם לאתר.


שלב חמישי- עוד דברים שחשוב לתת עליהם את הדעת בשלב בניית האתר

פה חשוב שתגדירו תתי תהליכים ודגשים שחשוב לכם לקחת בחשבון בשלב בניית האתר. הנה כמה נקודות למחשבה:

  1. במקרה של מעבר מאתר ישן לאתר חדש - הגדירו כיצד מתבצעת הקמת האתר החדש אל מול האתר הקיים. לדוגמא: האם מורידים לגמרי את האתר הקיים ומוסיפים שקופית בסגנון של ''האתר בבנייה''?, האם בונים בשרת חיצוני ועושים החלפה ברגע האחרון? האם בונים מאחורי הקלעים באתר הקיים? מה דורש מאיתנו המעבר בצד הטכני? איך מתבצעות הפניות 301?

  2. כתיבת תוכן- מי כותב את התוכן? מה תוכנית העבודה לכתיבת התוכן? כיצד זה מתכנס במקביל לבניית האתר?

  3. קידום אורגני בגוגל- הגדירו את המהלכים שברצונכם לבצע כחלק מהתאמת האתר לקידום אורגני בגוגל- אינדוקס האתר, מחקר מילות מפתח, ייעוץ של מומחה מהתחום, השלב בו אתם מגדירים את כל תיאורי המטא בעמודים, מבצעים הפניות ועוד.

  4. נגישות- נגישות האתר הוא תחום הדורש ביצוע של התאמות באתר על מנת שהוא יוכל להיות מונגש, אני ממליצה לכם לבצע רשימה של כל הפעולות שיש לבצע או לבדוק תוך כדי ואחרי בניית האתר על מנת לבצע את הנגשת האתר באופן מיטבי.

  5. פרטיות ותקנון- חשוב בכל סוגי האתרים אבל במיוחד באתרים שיש בהם רכישות (אתר מנויים, קורסים, מכירת כרטיסים לאירועים, חנות ועוד)- כאן מגדירים את כל הפעולות שעליכם לבצע על מנת להוסיף לאתר תקנון מסודר ואת הפעולות שלכם לשמירה על הפרטיות הגולשים. לדוגמא: התייעצות עם עורך דין, ניסוח תקנון, הטמעות התקנון באתר וחיבורו למערכת הסליקה וכך הלאה.

  6. דגשים טכניים - באיזה פלטפורמה ייבנה האתר? מה חשוב לכם מבחינת הדומיין, אחסון, מהירות האתר, התאמה למובייל ועוד.


עוד על כך תוכלו לקרוא בצ'ק ליסט המלא לפני השקת אתר.



השלב הסופי- הגדרות תקציב לוחות זמנים

במידה ואפיון האתר מתבצע לפני שאתם יוצאים לדרך עם בניית (או שיפור) האתר, חשוב להגדיר את לוחות הזמנים שלכם: מתי אתם רוצים להפיץ את האתר, האם הקמת האתר והשקתו תתבצע בשלבים (קודם עמודי תדמית ואז עמודי הבלוג למשל).


מה התקציב כולל? האם הוא כולל עיצוב גרפי? כתיבת תוכן? עבודות SEO מקדימה?

אם אתם לא בטוחים מה התקציב הנכון להגדיר לפרויקט הזה, תוכלו להשאיר את הסעיף הזה פתוח, לפנות עם האפיון שלכם לקבלת הצעות מחיר ואז תוכלו להעריך את סדר גודל הפרויקט ומה התקציב שתוכלו להתנהל איתו.


הגדרת לוחות זמנים ותקציב לפרויקט יוכלו לסייע לכם להגדיר וליעל את התהליך של בניית האתר בצורה המיטבית ביותר. יותר מזה, גם אם תבינו שהגדרת התקציב או לוח הזמנים שלכם לא יכולים להתקיים בתנאים שהקצבתם, זה יעזור לכם להיכנס לתחילת הפרויקט עם תיאום ציפיות מלא ולא להתאכזב במהלך התהליך או לצפות לתהליכי עבודה מואצים במיוחד - דברים שיכולים לפגוע הרבה פעמים באיכות העבודה הסופית.


עד כאן על קצה המזלג בכל הנוגע לאפיון אתרים, מאחלת לכם עבודה ממוקדת, יעילה ופרודוקטיבית!


רוצים לקבל עוד טיפים לנכסים הדיגיטליים שלכם? להישאר מעודכנים במה שמתרחש במגזין? מוזמנים להירשם לקבלת עדכונים ממש כאן.


831 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

Comments


קטגוריות:

bottom of page